Selecteer een pagina

Spieren wegen zwaarder dan vet. Dat is een wijsheid die in ‘gezondheidsland’ nogal eens voorbij komt en hij is nog waar ook. Spiermassa heeft een grotere dichtheid dan vetmassa, dus een handvol spiermassa weegt meer dan een(zelfde) handvol vet. Deze wetenschap wordt echter vaak verkeerd toegepast door ‘gezondheidsprofessionals’.

Voorbeeld: Anja weegt 100 kilo. Ze besluit een afvalprogramma te volgen met een voedingsprogramma, in combinatie met een trainingsprogramma in de sportschool. Na twee weken flink sporten en ‘minder’ eten gaat Anja weer op de weegschaal. Ze weegt nu 101 kilo. Huh? Hoe kan dat nou? “Nou” roept de fitnessinstructeur vanuit de zaal, “je bent al twee weken 3x per week bezig met krachttraining, dus de gewichtstoename komt waarschijnlijk doordat je meer spiermassa hebt opgebouwd!” Klinkt best logisch, toch? Nee. In twee weken tijd, is het schier onmogelijk, om 1 kilo spiermassa op te bouwen. Zeker voor een beginnende sporter en zeker voor een vrouw!

photo_32505_20140705

Het opbouwen van spiermassa is een zeer intensief en langdurig proces. Zonder in al te veel detail te treden, kun je stellen dat de eerste 8 tot 12 weken, je lichaam vooral bezig is, de reeds aanwezige spiermassa te ‘optimaliseren’. In trainings-technische termen betekent dit; het activeren van meer (slapende) zenuwen (motor-units), het beter coordineren van de samenwerking tussen je onderlinge spiervezels en hulpspieren (synchronisatie), het verbeteren van de energieopslag en transport en nog een aantal ‘logistieke’ verbeteringen. Pas als je lichaam het maximale rendement haalt uit je reeds aanwezige spieren, gaat hij over tot het aanmaken van extra spiermassa (vooropgesteld dat de trainingsintensiteit hoog genoeg is). Het opbouwen van extra spiermassa gaat echter tergend langzaam. Vraag maar aan elke willekeurige bodybuilder hoeveel jaren(!) hij al 5x per week, superzware krachttraining moet doen om die extra spiermassa op te bouwen (en te onderhouden). Voor vrouwen gaat het, door de lagere concentratie testosteron in het lichaam, nog veel langzamer. Kun je dus in een paar weken 1 kilo spiermassa opbouwen als beginnende sporter? Nee! Onmogelijk!

Hoe kan het dan dat Anja toch een kilo is aangekomen? Dat kan heel veel verschillende oorzaken hebben:

  • De voedingscoach heeft de behoefte van Anja verkeerd ingeschat en haar meer calorieën laten eten, dan ze verbrandt.
  • Er is op verschillende tijdstippen gewogen, waardoor het door de dagelijkse variatie lijkt alsof ze is aangekomen.
  • Door een of andere oorzaak (ontsteking, ongesteldheid, eetmoment, allergische reactie, et cetera) houdt Anja nu meer vocht vast.
  • Anja heeft andere kleren aan.
  • De weegschaal is niet goed ge-eikt en wijkt daardoor af.
  • Anja heeft zich niet (strict) aan het voorgeschreven voedingsadvies gehouden.
  • Et cetera…

Een ding is zeker. Anja is niet zwaarder geworden door een toename in spiermassa.

//SCRIPT BMI Calculator